Kako POVEZATI OSTRVA našeg

obrazovnog sistema?

 

OSTRVA: Povezivanje važnih subjekata u oblasti drama i obrazovanja u Srbiji

ISLANDS: Interconnecting Stakeholders in Learning and Drama in Serbia 

ISLANDS-color-Single-1024x552

Srbija ima veliki broj izuzetno kreativnih, kvalitetnih, za đake inspirativnih učitelja, nastavnika, profesora, pedagoga... Svaka sredina može se pohvaliti izuzetnim predavačem koji je generacije i generacije učenika inspirisao da krenu putem ličnog razvoja, stvorivši od njih izuzetne pojedince koji rade na dobrobit čitavog naroda i države. Oko takvog nastavnika-pedagoga ispredaju se legende koje se prepričavaju iz generacije u generaciju. Sigurno i vi znate neku od takvih priča i verovatno ste i upoznali takvog pedagoga. Pa zašto onda u srpskom društvu postoji hronično loša slika o obrazovnom sistemu?

Jedan od razloga je i taj što izuzetan nastavnik postoji i funkcioniše kao ostrvo. Tokomkarijere, ona ili on se postepeno i uporno uzdiže iz mora osrednjosti. Oslanja se na sopstveno iskustvo i energiju i povremene susrete sa probranom literaturom i/ili edukativnim seminarima. Radi i stvara kao ostrvo čije će iskustvo i znanje nestati kada nje ili njega ne bude bilo – kada se odseli, umori ili jednostavno ode u penziju. Kako povezati takva ostrva?

Projekat OSTRVA (ISLANDS) nastao je iz inicijative da se povežu važne grupe i pojedinci koji svako za sebe rade u domenu drame i obrazovanja. Veze se uspostavljaju kako bi se osnažili nastavnici da postanu nosioci obrazovne reforme, aktuelizovala obrazovna praksa, poboljšalo inicijalno obrazovanje nastavnika i modernizovali školski programi (kurikulumi). Osnaživanje učitelja, nastavnika, profesora i pedagoga u ovom projektu događa se kroz primenu i razvoj drame u obrazovanju. Zašto uvoditi dramu u obrazovanje?

Drama kao metod rada unapređuje 5 od 8 ključnih kompetencija i uvodi novu – šta to znači biti čovek. Naime, u periodu od 2008-2010. godine sprovedeno je veliko istraživanje «Drama unapređuje ključne kompetencije Lisabonske strategije obrazovanja» (DICE) u 12 zemalja (među kojima je bila i Srbija) na skoro 50.000 ispitanika, što je jedan od najvećih do sada poznatih uzoraka u socijalnim istraživanjima. Ideja da drama bude deo umetničkog obrazovanja u redovnim školama podržana je kroz zvanične dokumente UNESKO-a i preporučena vladama zemalja članica UN. U Srbiji su ove preporuke sprovedene kroz Strategiju obrazovanja. Ideja može zaživeti u praksi zato što u Srbiji već decenijama rade izuzetni pedagozi koji primenjuju dramu, i koji su u ovom domenu deo svetskih i evropskih tokova. Ova činjenica je opšte poznata stručnjacima i gotovo nepoznata široj javnosti. I to je zato što su pedagozi koji primenjuju dramu u obrazovanju ostrva u moru obrazovnog sistema. Smisao i svrha projekta OSTRVA  je da se energija izuzetnih pojedinaca i posvećenih grupa poveže u sinergiju koja će dovesti do pozitivnih promena u obrazovanju i načinu na koji obrazovni sistem sagledava šira zajednica.

Projekat OSTRVA vode partnerske organizacije iz 4 srpska grada: Beograda – Umetnička organizacija BAZAART kao nosilac projekta,  Pedagoško društvo SrbijePrijatelji dece opštine Novi Beograd i Klub studenata pedagogije; Smedereva – Centar za kulturu Smederevo i Omladinsko pozorište PATOS; Zrenjanina – Centar za kreativno odrastanje i multikulturalnu saradnju CEKOM i Niša – Centar za podsticaj psihološkog rasta i razvoja HRAST. Stručnost, raznovrsnost i geografska rasprostaranjenost partnerskih organizacija omogućava da aktivnostima budu obuhvaćeni nastavnici sa čitave teritorije Srbije. Projekat se razvija postepeno kroz 4 faze i 20 meseci.

Prava faza projekata – LOTREK (LOTREC) je već počela. Cilj prve faze je formiranje lokalnih (opštinskih ili gradskih) centara za kontinuiranu podršku nastavnicima koji se bave dramskim radom s decom i mladima. LOTREK centri održavaju seminare za primenu dramskih metoda u obrazovanju i vaspitanju, uključuju nastavnike u kreativne dramske radionice i rade na predstavama, organizuju susrete sa stručnjacima koji već uspešno koriste dramu u obrazovanju i vaspitanju. Programi LOTREK centara su besplatni. Svi nastavnici, učitelji, vaspitači i omladinski lideri koji žele da uvedu ili unaprede kreativan dramski rad s decom i mladima dobrodošli su u LOTREK!

Web platforma www.dramagogija.org.rs omogućava nastavnicima – dramskim pedagozima širom Srbije da se povežu, ostvare stalnu komunikaciju, razmenjuju iskustva, informacije, literaturu...Webplatforma je još jedan oblik kontinuirane podrške nastavnicima – dramskim pedagozima; kontinuitet je od ključnog značaja, jer se kroz iskustvo pokazalo da edukaciju na seminaru nije dovoljna da bi nastavnik počeo da primenjuje dramu u učionici, već je potrebna stabilna i trajna podrška kako bi se naučeno zaista moglo preneti u praksu.

U trećoj fazi nazvanoj SEZAN (SEZANprilagođavamo program uzrasnim grupama i držimo seminare za buduće nastavnike na fakultetima i visokim školama. Cilj je da znanja i veštine za primenu drame u obrazovanju steknu ne samo sadašnji, već i budući nastavnici. Rad sa studentima je od posebne važnosti za trajnost projekta; dosadašnja praksa je pokazala da nastavnici spremnost za celoživotno učenje i usvajanje novih pristupa – u koje spada i dramski pristup – stiču upravo tokom samog procesa školovanja. Seminari za buduće nastavnike (SEZAN) razvijaju se na osnovu istraživanja koje sprovodi Pedagoško društvo Srbije o potrebama i potencijalima primene dramskih metoda za sticanje modernih kompetencija nastavnika (učitelja, vaspitača, pedagoga) i učenika, posebno u oblasti interkulturalnog dijaloga.

U četvrtoj fazi MONE (MONET) otvaramo javne rasprave u koje su pored nastavnika, uključeni obrazovni stručnjaci, dramski umetnici koji se bave pedagogijom, donosioci odluka na različitim nivoima, pripadnici medija i drugi učesnici. Niz tribina, okruglih stolova i foruma kulminiraće nacionalnom konferencijom dramskih pedagoga u formalnom i neformalnom obrazovanju, što treba da bude prvi korak u formiranju Nacionalne asocijacije dramskih edukatora Srbije NADEŽDA. Konferencija treba da pruži preporuke za promenu i unapređenje školskih i visokoškolskih kurikuluma uvođenjem dramske pedagogije.

Projekat OSTRVA će time biti zaokružen. Lokalni resurs centri, nacionalna web platforma i kontinuirana obuka u visokim školama nastaviće da traju i nakon završetka projekta. Tako će doći do trajnog povezivanja ostrva, a napredak našeg društva neće biti samo na plećima izuzetnih, ali često usamljenih pojedinaca, već će svojdorpinos moći da dā svaki nastavnik.

Projekat OSTRVA finansira Evropska unija u okviru programa «Podrška civilnom društvu» - Delegacija Evropske Unije u Republici Srbiji, a sufinansira se iz budžeta Republike Srbije – Kancelarija za saradnju sa civilnim društvomMinistarstvo kulture i Ministarstvo omladine i sporta.


Marina Milivojević-Mađarev

Profili

.............................................

ŠALJEMO NA VAŠ E-MAIL
NAJNOVIJE VESTI!

ČAS